240618 – 2408XX Sommar

18:e Juni Tisdag. Några dagar innan vi åker till Österlen, den 14:e juni och 16:e juni är det hårt slit för att få kolonistugan i ordning inför sommaren. 15:e juni, firar att Hampus blivit student på Pärlängsvägen. Vidare färd till…

240601 – 240607 Ny bil och årsmöte

1:a Juni Lördag. Önskar Fritte lycka till med Stockholm Maraton innan vi tar tåget till Hässleholm. Där blir vi hämtade på stationen av Göinge Bil. Vi köper en begagnad Dacia Jogger 2022. 3800 mil, efter lite strul med banken. De…

240504 – 240513 Försommar

4:e Maj Peter gjorde en ablation mot hjärtflimmer 30:e april. Så lite medtagen åker vi ner med tåget. För första gången går vi av i Hässleholm. Tar Pågatåget till Kristianstad. Därefter bussen till Simrishamn. Självklart spelar vi Öppna Landskap efter…

240331 – 240406 Påsklov

30:e mars Traditionellt påskfirande hos Gitte. Innan vi åker vidare Sure Hotel Lagan. Trist läge. Men vi skulle bara sova, så rum och frukost OK för priset. 31:a Mars Till Stenshuvud via Älmhult. Vårblommorna börjar titta fram. Vandrar längs stranden…

Dagbok

240222 – 240306 Sportlov i Simrishamn :)

22:a Snälltåget ner. Framme strax efter 23.00. 23:e Lugn dag med några korta promenader. 18.30 Räkfrossa på Sjöfolket. Mums. 24:e IW på morgonen. Frukost på terrassen! Buss till Vik. Ganska tuff promenad tillbaka till Simrishamn. Del av Skåneleden etapp 4.…

231228 – 240113 Nyår

Jonatan och Alexandra har tillbringat några dagar i lägenheten när vi kommer ner. Vi åker till Ale stenar med Maggan och Tappe. En av restaurangerna i Kåseberga hade faktiskt öppet trots årstiden. Vi firar Nyår på Anrika Hotell Svea med…

231125 – 231130 Föreningen bildas

Lena kan inte följa med. Men Peter åker ner för att vara med på bildandet/övertagandet av BRF Svävaren. Mötet den 28/11 går bra och Lena anmäler sig på distans som suppleant i styrelsen. Det börjar bli vinter. Men när vädret…

231102 – 231111 Nattåget

Vi testar att ta nattåget. Vi har bokat en egen kupe. Man sov ganska OK. Ett bra alternativ om man inte vill ägna dagtid till resan. 10:e blev det Gåsamiddag på Hotell Svea efter lite palaver. De hade slarvat bort…

231009 – 231017 Första tågresan ner

Det går fortfarande att plocka härliga höstbuketter. Lite gott att mumsa på fick vi på Krogen på Snälltåget. 11:e okt Lunch på Röken by Sonesson. På kvällen IW på Friskis och Svettis 12:e Lunch på Börje & Olsson Skafferi. Vädret…

230908 – 230916 Jobbvecka

Vi åker ner och jobbar en dryg vecka. Vi provianterar på Gröna Butiken i Orelund. Resan ner delades upp i två etapper med övernattning på en hästgård (Bashults Gård) i Jönköping. Det enda levande väsen vi såg där var en…

20230518 – 20230523 Johann och Lasse

Technogoose är ju lätt att känna igen på bilden men vem är den andra? 18:e Vi tar bilen ner med Lasse och Johann.19:e Promenad till Brantevik med Johann 20:e Utflykt till Dag Hammarskölds Backåkra. Dag:s gård har blivit museum med…

230429 – 230507 Gitte och Valborg

Vi firar Valborg tillsammans med Gitte 🙂 29:e April. Gitte är vår första gäst och naturligtvis blir det då ett glas champagne. Hon inspekterar sitt sovrum. 30:e Utflykt till Kyls strand, fika på Backagården och ett kort stopp Karl-Fredrik. Sedan…

230413 – 230423 Inflytt

Full fart första dagen Sängar och köksbord kom från MIO. Vi hämtade saker till lägenheten som vi haft i ett förråd i Tomelilla. Mycket fix. Men vi fick en god natts sömn i våra nya sängar. Den 14:e bekantade vi…

221020 – 221026 Besöker Bygget

Byggplatsbesök på Svävaren samt lite semester. Vi får för första gången gå in i lägenheten.20:e oktober, Vi har övernattat i Kristianstad ( Vivans B&B ) för att hinna ner i tid för visningen. Efteråt fika på Kagan. Checka in på…

220628 – 220705 Österlensemester

Vi åker ner till Simrishamn för att se hur bygget framskrider. Samt för att få några sköna dagar. 28:e Resdag. Från Jönköping RC Hotell till Örnahusen där vi bor i en trevlig stuga alldeles vid havet. Vi är framme vid…

210627 – 210709 Österlen Danmark Korpemåla

Första Österlensemestern efter anmälan till köp av lägenhet i Svävaren. Vi hyr ett hus tillsammans med Elkarna i Gladsax. Vallmoängen vid boendet var något utöver det vanliga. Vi jagar fjärilar i Haväng. Konstutställning i det fria vid Tjörnedala konsthall Saturday…

Dagbok

210412 Äventyret börjar :)

Här ska lägenheterna byggas. Emelie Henriksson Emelie.Henriksson@vaningen.se via villan.onmicrosoft.com  mån 12 apr. 2021 12:42 till Peter Tack för er köpanmälan. När tiden för köpanmälan stänger på fredag kl. 9 sätter vi igång med fördelningen, som alltså sker utifrån när ni ursprungligen intresseanmälde för projektet.…

Välkommen

På Cows heaven skriver vi en dagbok om vad vi pysslar med när vi besöker vår lägenhet i Österlen. Vi skriver om olika stränder, sevärdheter och restauranger i trakten. Här finns också en checklista över vad man kan tänka på…

Intro

Bra att veta om lägenheten

Adressen är: Krokodilgången 9, 272 36 Simrishamn. Om du inte får in adressen i GPS:en ta istället Royal Eco Biltvätt (Lädergatan 11). Vår parkeringsplats är nr 34 på grusparkering mitt emot rackethallen (infart från Gesällgatan). Det går också bra att…

Tips

STRÄNDER Haväng Vacker miljö men lite stening botten vid bad Vitemölla strand Norr om Vitemölla. En mindre strand men väldigt vackert och bra för bad Stenshuvud Samma som Rörums strand men annan nedfart Rörums strand vid Knäbäckhusen – En av…